به تاریخ چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت­ ماه، هفته فیلم، چهارمین روز از اکران آثارش را نیز پشت سرگذاشت.

پس از پخش آثار باکس سیزدهم، جلسه پرسش و پاسخ با حضور امین پاک­ پرور، سازنده مستند «میرومار» و با میزبانی محمد صالح شفیعی برگزار شد. امین پاک پرور راجع به مستندسازی و تجربیات خود در این زمینه گفت: «برای ساخت این مستند دیدن و بررسی فیلم های ابراهیم گلستان کمک زیادی به من کرد. در زمان ساخت فیلم؛ بیشتر درگیر متن، نریشن و ریتم کلمات بودم. با این نظر و عقیده که دانشجوی سینما و تئاتر نباید چندان به نریشن وابسته باشد و بیشتر به تکنیک و فرم تکیه کند؛ مخالفم.»

در این جلسه، رضا پردل، سازنده مستند «میوه­ های آبدار خونی» حضور نداشت.

از ساعت ۱۴ تا ۱۶، فیلم­های باکس چهاردهم به نمایش درآمده و سپس جلسه پرسش و پاسخ با حضور مهدی دواچی کارگردان فیلم «وضعیت آرام»، مهدی گلناری کارگردان فیلم «آژی­ دهاک» و آرمان رازقندی کارگردان فیلم تجربی «سونات ایروان» برگزار شد و هریک از کارگردانان توضیحاتی درباره پروسه ساخت فیلم ارائه دادند.

آرمان رازقندی درباره اثر خود «سونات ایروان» که با تشویق و استقبال مخاطبان روبرو شد، گفت: برای لوکیشن به ارمنستان رفته و فیلم را با دوربین سوپر ۸ گرفتیم. کار با این دوربین مشکلی داشت و آن، روش خاص و مواد لازم برای ظاهر کردنش بود. پس از ظهور آن، چالش بعدی تله کردن فیلم بود که با سختی زیادی صورت گرفت.

مهدی گلناری کارگردان فیلم «آژی­ دهاک» نیز بیان داشت لازمه دیدن اثرش، شناخت از دانشگاه هنر و بخصوص آقای کشن فلاح می‌باشد.

در این جلسه کیانا احمدی سازنده فیلم «مرگ عشاق»، زینب محیط سازنده فیلم «ساعت نه­ ونیم» و ابوالحسن درخشنده سازنده فیلم «سه­‌ی بامداد» حضور نداشتند.

نوبت به اکران فیلم­ های باکس پانزدهم رسید. پس از آن، جلسه پرسش و پاسخ با حضور مهسا آقاعلی کارگردان فیلم «پاپت»، عرفان آدیگوزلی کارگردان مستند «حجم آوار»، رها امیرفضلی یکی از کارگردانان فیلم «خورشید گرفتگی» و مهدیس پورشریعت کارگردان فیلم «خودکشی» برگزار شد.

مهسا آقاعلی (پاپت): این فیلم را سال ۹۹ ساختم اما ایده‌ی آن را از قبل داشتم که  بخاطر کرونا عقب افتاد. در آینده دوست دارم دوباره کمدی بسازم که در آن دغدغه‌های جالبی هم باشد و همه‌مان نیز تجربه‌اش کرده­ باشیم.

عرفان آدیگوزلی (حجم آوار): من مدتی با مجله حوالی که دیگر چاپ نمی‌شود کار می‌کردم. در هر شماره برای کمپین پیش فروش‌ مجله، تیزری ساخته می‌شد که در آخرین شماره‌ی آن قرار شد از بازار تره­ بار نیز تیزری تهیه شود. در حین ساخت این تیزر به علت فضای جذاب آن، متریال جالبی بدست آوردیم که در نهایت تبدیل به یک مستند شد. این کار را در تره­ بار تبریز در مکانی به نام حکم آباد گرفتیم.

رها امیرفضلی (خورشیدگرفتگی): خورشید گرفتگی را دو سال پیش ساختیم که اولین همکاری من با علیرضا بود و متأسفانه او امروز نتوانست در این جلسه حضور پیدا کند. این فیلم برای من بسیار عزیز است.

مهدیس پورشریعت (خودکشی): سعی کردم یک روایت را آن‌طور که در ذهنم بود با ریتم، صدا و رنگ بیان کنم. قضیه از این قرار است که یک آرتیست که نقاش و فیلم‌ساز است را، با چند فلش بک، با گذشته خود مواجه کنم.

در این جلسه علیرضا قاسمی یکی از کارگردانان فیلم «خورشیدگرفتگی»، ایلناز خیرخواه کارگردان فیلم «کمپانی» و مریم دهقان­ نژاد کارگردان انیمیشن «پاکت» حضور نداشتند.

از ساعت ۱۸ تا ۲۰ نیز، فیلم ­های باکس شانزدهم به نمایش در آمدند. پس از آن، جلسه پرسش و پاسخ با حضورآریان گل‌صورت کارگردان فیلم «ملاقات»، سعید پورمحرم کارگردان فیلم «سایکوزیس»، ندا خنیفر کارگردان فیلم «hard shadows»، محمد نوری کارگردان فیلم «دم قرمز» و اَسما ابراهیم‌زادگان کارگردان فیلم «منطقه» برگزار شد.

آریان گل‌صورت (ملاقات): این فیلم را سال ۹۸ برای پایان‌نامه‌ام ساختم. دنبال یک سوژه‌ی جمع و جور می‌گشتم که فیلمبرداری­ اش دو تا سه روزه انجام بشود. امیدوارم حال خوب ما در آن دوران به بینندگان منتقل شده باشد.

سعید پورمحرم (سایکوزیس): نخست باید یک عذرخواهی بکنم، متأسفم که فیلم من را به‌طور صامت تماشا کردید. این فیلم دارای چند لایه صوتی بود که شنیده نمی‌شد. در نهایت از همه می‌خواهم شعر پس آن گاه زمینِ شاملو را ،اگر نشنیده و نخوانده­ اید، بخوانید و از آن در مرحله اول لذت ببرید و سپس به فیلم من فکر کنید.

ندا خنیفر ((hard shadows: این اثر را حقیقتاً به این خاطر ساختم که مدت‌ها بود فیلم نساخته بودم و خیلی دوست داشتم فضای کار را دوباره تجربه کنم. از دوربین دانشگاه و دفتر کارم برای ساخت فیلم استفاده کردم. در نهایت باید بگویم این ما هستیم که فیلم کوتاه را به خودمان سخت می‌کنیم و تا به یک شرایط صد در صدی نرسیم فیلم نمی‌سازیم. من دوست دارم فیلم بسازم و تا می‌توانم از هزینه‌های اضافی دوری می‌کنم.

محمد نوری (دم قرمز): من ترکیب تصویر سیاه سفید را با لنز آنالوگ خیلی دوست دارم و این دلیل اصلی سیاه سفید بودن کار بود. ایرادی که همه به من می‌گیرند سر انتخاب بازیگر نقش اصلی است. سر این فیلم من برعکس کارهای قبلی از بازیگران تست گرفتم.

اَسما ابراهیم‌زادگان (منطقه): این اثر، دومین فیلم من بعد از «حفره‌ی مشترک» است. فیلم سال ۹۹ ساخته و دقیقاً یک هفته قبل از جشنواره فیلم کوتاه آماده پخش شد. استفاده از نریشن همیشه یک ریسک است و کار را سخت می­ کند.

در این جلسه آناهیتا هوشان کارگردان فیلم «کوچه درختی» حضور نداشت.

گزارش تصویری چهارمین روز هفته فیلم، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

عکس از: الهه آذری، مریم یحیی زاده