به تاریخ سه شنبه ۲۷ اردیبهشت­ ماه، هفته فیلم، سومین روز از اکران آثار را در میان استقبال مخاطبان؛ پشت سر گذاشت.

پس از پخش فیلم های باکس دهم، جلسه پرسش و پاسخ با حضور سازندگان هر شش فیلم؛ محمدعلی منصوریان کارگردان فیلم هیچشاه، امیر صدقی کارگردان فیلم روایتی از یک خاکسپاری، هومن نواب­ زاده کارگردان فیلم فریک، کیوان سروری کارگردان فیلم آماس، عماد حسینی­ فرد کارگردان فیلم «درختان خیابان ولیعصر یا امپرسیون» و مهدی دواچی کارگردان فیلم «رهن کامل» برگزار شد.

عماد حسینی­ فرد که فیلم «درختان خیابان ولیعصر یا امپرسیون» اولین تجربه­ فیلمسازی­ اش به شمار می‌رود­، از جنبه های مختلف کار با کودکان گفت و حضور بازیگر کودک نابینا (امیرعلی قاسم زاده) در فیلم را یک شانس دانست و اشاره داشت: بعد از ملاقات با چند کودک با استعداد در مرکز بهزیستی، در نهایت امیرعلی را برای این نقش انتخاب کردیم و با اینکه موقعیت‌های سختی در طول فیلمبرداری برایش پیش می­ آمد، اما او دست از کار نمی­کشید و همراهی بی نظیری داشت.

هومن نواب­ زاده سازنده فیلم تجربی «فریک»، از رویدادهای دانشجویی و اهمیت آن­ها به عنوان نقطه شروع برای پرورش ایده­ سخن گفت و کارکردن در مدیوم کوچک را لازمه فعالیت در فرمت و مدیوم بزرگ­تر دانست. همچنین درباره فیلمسازی در دوره دانشجویی بیان داشت: مهم ذات کار کردن است، اینکه با کمترین امکانات شروع به ساخت چیزی کنید که در ذهنتان است. بالاخره همه یک گوشی دارند، می­شود از همین جا شروع کرد.

نوبت به پخش فیلم­ های باکس یازدهم رسید. بعد از اتمام اکران­ ها، جلسه پرسش و پاسخ با حضور محمد حسین اثناعشری یکی از کارگردانان فیلم «هَوَل»، آراد نویزی کارگردان فیلم «خالق»، محمد نوری کارگردان فیلم «گنجیدو» و کتایون پرمر و محمد روح‌بخش کارگردانان فیلم «تو هنوز اینجایی» برگزار شد.

محمد نوری سازنده فیلم «گنجیدو» درباره اثر خود و دلیل استفاده از جلوه­ های ویژه به شکلی که در فیلم مشاهده می‌شود؛ بیان داشت: این فیلم اقتباسی از یک کتاب به نام (ازدواج با خورشید) است و نوع جلوه ویژه­ ی کار، اشاره به اسنپ چت، اپ­ ها و نرم افزارهای مشابه آن دارد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار گرفته ­اند.

کتایون پرمر سازنده فیلم «تو هنوز اینجایی» نیز درباره اثر خود گفت: پروسه ساخت فیلم طولانی بود اما فرصتی برای کند و کاو بیشتر در فیلمنامه را به وجود آورد و همین به بهتر شدن آن کمک بسیاری کرد. در این کار و در مقایسه با آثار قبلی­ ام که فرمت کلاسیک­ تری داشتند، بسیار تجربی پیش رفتیم و این موضوع در فیلمبرداری کار واضح ­تر است.

در ادامه محمد روح‌بخش یکی دیگر از عوامل «تو هنوز اینجایی»، درمورد تکنیک ­های به کار رفته در تدوین توضیحاتی ارائه داد و جامپ­ کات موجود در این فیلم را به عنوان عنصری برای ترجمه زبان ذهنی کاراکتر  مرد نابینا برشمرد.

محمد حسین اثناعشری درباره اثر خود «هول»، بیان داشت: اگر بخواهم فضای کلی فیلم را به اثری معروف شبیه بدانم، آن اثر مسخ کافکا است؛ فردی چنان درگیر یک ماجراست که ممکن است به شکل عجیبی در آن حل بشود. اما نمی‌گویم که فیلم بطور کلی از مسخ الهام گرفته شده است.

در این جلسه نیما ببری کارگردان فیلم «زقوم»، مهدی یزدانی یکی دیگر از کارگردانان فیلم «هول» و مهرشاد گلکاریان کارگردان فیلم «قانون دایره» حضور نداشتند.

پس از پایان این جلسه، فیلم های باکس دوازدهم؛ در حالیکه ظرفیت سالن از استقبال فراوان مخاطبان تکمیل شده بود، اکران شد. جلسه پرسش و پاسخ با حضور سوگل رضوانی کارگردان فیلم «کوتوله­ های سفید»، سینا بهادری کارگردان فیلم «هر آنچه بر سر عرفان آمد»، حسین عباسی کارگردان فیلم «قرمز خونی» و مینا صادقی کارگردان فیلم «بامداد و نوه ­ی شصت و پنج ساله­ اش» برگزار شد.

سوگل رضوانی کارگردان فیلم «کوتوله­ های سفید»، اشاره داشت: فضای این کار به لحاظ بصری بسیار متفاوت­ تر از کارهای قبلی­ ام است.

سینا بهادری کارگردان فیلم «هر آنچه بر سر عرفان آمد» نیز درباره اثر خود بیان داشت: بسیار مشتاق بودم که فیلمم را در چنین لوکیشنی تولید کنم.

 در این جلسه رشید قربانی کارگردان «جیرجیر در رختخواب» و ابوالفضل تاجیک کارگردان «در سیاهی شب» حضور نداشتند.

احسان عبدی‌پور، مهمان ویژه هفته فیلم، که خود دانشجوی سال‌های نه‌چندان‌دور دانشکده‌ی سینما و تئاتر بوده است، ضمن ابراز رضایت از حضور در چنین فضایی، در بدو ورود از ارج و قرب دانشکده در گذشته و شور و شوق بسیار دانشجویان پیشین برای تماشای آثار سینمایی سخن گفت.

همچنین او در راستای سوالات فنی دانشجویان، به اهمیت شخصیت‌پردازی در سناریو اشاره داشت. در عین حال بیان کرد که یک قصه‌ی خوب نیز، می‌تواند فیلم و رمان را بلند کند و به جایگاه خوبی برساند.

همچنین از دانشجویان خواست تا در فضای کاری خود اصول اخلاقی را رعایت کرده و سعی کنند مسئله مالی برایشان در هیچ‌کجا اولویت اول نباشد.

او همچنین در انتها به دانشجویان توصیه کرد که برای سِر نشدن و منفعل نبودن، باید خود را به چالش کشید و قدر فشارهای محیط زندگی را دانست.

گزارش تصویری سومین روز هفته فیلم، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

عکس از: الهه آذری، چاوش اکبری